آموزش

تکنیک های مدیریت زمان برای توسعه دهندگان وردپرس + ابزار


به عنوان یک توسعه دهنده وردپرس یا کسی که بیشتر وقتش را برای کار بر روی وردپرس صرف میکند،‌زمان میتواند یکی از دشمنان بزرگ شما باشد. حتی ممکن است گاهی اوقات بدون مدیریت زمان،‌پروژه های بسیار کوچک نیز وقت زیادی از شما بگیرند و شب های زیادی شما را بیدار نگه دارند. بنا بر این یادگیری مدیریت زمان میتواند به سریع تر انجام شدن پروژه ها کمک کند، هر چند به تنهایی از عهده ی هیچ کاری برنخواهدآمد. در ادامه ی این نوشته با هم به بررسی چند تکنیک مدیریت زمان خواهیم پرداخت.

  • تهیه یک لیست کاری

شاید تا کنون بسیار در مورد اهمیت یک لیست کاری (to-do list ) شنیده باشید و به آن عمل نکرده باشید ،‌اما امروزه تاثیرات یک لیست کاری بر همه ی کسب و کارها ثابت شده است.

وقتی که شما یک لیست کاری داشته باشید ، خود به خود به دنبال انجام کارهای عقب افتاده خواهید رفت و از این که هنوز برخی از کارها را انجام نداده اید ، احساس رضایت نخواهید داشت. روانشناسان به این پدیده زایگارنیک میگویند. (برای اطلاعات بیشتر به اینجا و اینجا مراجعه کنید. ) سعی کنید لیستتان کوتاه باشد تا بتوانید بدون دغدغه به انجام همه آنها برسید.

البته برای تهیه یک لیست کاری ، در ادامه شما را با چند برنامه و سایت آشنا میکنیم. برای مدیریت زمان نیز میتوانید از اپ های متعددی استفاده کنید که ما در اینجا به شما Toggl را پیشنهاد میکنیم.

 

  • اولویت بندی

یک لیست کاری بدون اولویت بندی هیچ ارزشی ندارد . برای شروع اولویت بندی میتوانید ابتدا ۳ تا از مهم ترین کارها را انتخاب کرده و سعی کنید در طول روز آن کارها رو زودتر از بقیه انجام دهید . بعد از انجام ۳ اولویت اول (top Three) بقیه کارها را به ترتیب اولویت نشانه گذاری کنید. برای مثال اگر یک خرابی در سرور اصلی بوجود آمده است و نیاز است تا آن را رفع کنید ، این کار باید در اولویت اول شما باشد . اگر هنوز هم برای اولویت بندی دچار مشکل هستید ، میتوانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

  • پرهیز از عوامل حواس پرتی

به عنوان توسعه دهندگان وردپرس،‌کار شما بیشتر در پای لپتاپ یا کامپیوترتان میگذرد. در این حین حتی یک آلارم ساده از موبایل و پیام های شبکه های اجتماعی نیز میتواند موجب حواس پرتی شما شود. برای برطرف کردن این مشکل شما نیاز دارید تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. در ایران نقاط حواس پرتی شما میتواند توییتر ،‌اینستاگرام و تلگرام باشد. میتوانید در طول روز یک زمان خاص را به این شبکه های اجتماعی اختصاص دهید.

 

  • درنظر گرفتن هدف های کوچک و قابل دسترسی

توسعه دهندگان وردپرس در هر پروژه ۱۰ ها و یا صدها کار برای انجام دادن دارند . کارهایی که از طیف ساده و کوچک هستند تا پیچیده و بزرگ . اگر از همان ابتدا بخواهید به پروژه های سخت رسیدگی کنید ،‌ دلسرد خواهید شد و از ادامه ی راه بازخواهید ماند. شما باید کارهای به نظر بزرگ را به چندکار کوچک تقسیم کرده و آنها را انجام دهید. این تکنیک همچنین به مدیریت بهتر زمان نیز کمک میکند و تعیین میکند که چه مقدار زمان را صرف چه کاری کرده اید و در چه کارهایی ضعف دارید.

Pomodoro Technique ابزاری ست که برای تعیین هدف های کوچکتر به شما کمک میکند. با استفاده از این تکنیک شما باید زمان کاری خودتان را به تکه های ۲۵ دقیقه ای تقسیم کنید و در این ۲۵ دقیقه ها بدون هیچ گونه حواس پرتی به انجام پروژه هایتان بپردازید،‌استفاده از این سایت را به شما توصیه میکنیم!

مدیریت زماناین سایت به شما ۵ دقیقه استراحت نیز پیشنهاد میدهد که در این زمان میتوانید ذهن خود را خالی کرده و برای ۲۵ دقیقه بعدی آماده شوید .

 

  • پرهیز از انجام دادن چندین کار به طور همزمان

در زمانی که بخواهید چندین عملیات را به طور همزمان انجام دهید، بعضی از آنها نیازمند توجه بیشتری هستند. در طولانی مدت این امر باعث خواهد شد که شما به طور ناخودآکاه وقت بیشتری را صرف انجام پروژه کنید. کارهایتان را دانه به دانه و مرحله به مرحله اجام دهید . اگر حس میکنید که برخی از کارهایتان بسیار آسان است، میتوانید تعدادی کمی از آنها را به طور همزمان انجام دهید (اما مراقب باشید این تعداد زیاد نشود) . پس از مدتی بهره وری شما افزایش یافته و زمان بیشتری را ذخیره خواهید کرد .

 

  • دنبال کردن یک برنامه مشخص

برخی از افراد فقط در ساعاتی از روز کار میکنند که حس آن را دارند و بعضی دیگر نیز با اسم زندگی فریلنسری ، خود را برای کار کردن مقید به هیچ گونه شرطی نمیدانند . اما این روش ها ممکن است برای تعداد انسان محدودی جواب دهد و چیزی که همه گیر تر است، پیروی از یک برنامه و نظم مشخص است .

البته برنامه کاری شما نیاز نیست که تمام جزئیات مثل حمام رفتن شما را نیز در خود داشته باشد ، بلکه تنها کافیست یک الگوی مشخص داشته باشد . شما میتوانید چند برنامه مختلف را تست کنید تا ببینید با کدام یک بهتر میتوانید کار کنید .

  • درنظر گرفتن زمانی برای اتفاقات و کارهای اورژانسی

حتی اگر یک لیست کاری اولویت بندی شده داشته باشید و برنامه ی مشخصی نیز آن را همراهی کند، همیشه مواردی هستند که کاملا تصادفی هستند و شما نیاز دارید که پروژه های در حال انجامتان را متوقف کرده و به آنها برسید .

بهترین کاری که میتوانید انجام دهید ، این است که در هر روز زمان هایی برای موارد اضطراری و اتفاقی اختصاص دهید . اگر این زمان برایتان خالی ماند ، خودتان میتوانید تصمیم بگیرید که با آن چه کار کنید .

  • مرتبا خودتان را نقد کنید

افراد موفق، افرادی هستند که هر شب خودشان را مورد نقد قرار میدهند ، به کارهایی که انجام داده اند فکر میکنند و از خودشان میپرسند که : میتوانم بهتر انجام دهم ؟‌

در بررسی خودتان زیاد سخت گیر نباشید. اگر برنامه و لیست کاری مشخصی داشته باشید ، کار بررسی برایتان بسیار ساده تر خواهد شد. با این روش شما نقاط ضعف کارتان را شناسایی کرده و میتوانید آنها را برطرف کنید.

  • محدودیت های خودتان را بشناسید

این قسمت از کار به نوعی سخت ترین آن نیز محسوب میشود ، چون شما بعد از مدت زیادی کار و کسب تجربه میتوانید محدودیت هایتان را شناسایی کنید. بسیاری از افراد در ابتدای حرفه ی کاریشان فکر میکنند که قادر به انجام تمام پروژه ها هستند، اما با گذر زمان در می یابند که تعداد زیادی از کارها وجود دارد که برای آنها محدود هستند .

  • مراقب خودتان باشید

در کنار کار روزانه تان بر روی وردپرس شما باید زمانی را برای استراحت و ریلکس کردن در نظر بگیرید . اگر هر روز مدت زیادی را کار کنید ، ممکن است پروژه تان پیشرفت زیادی داشته باشد اما در دراز مدت باعث خواهد شد سلامتی شما به خطر بیفتد .


ابزار های لیست کاری

Evernote یکی از برنامه های اعتیاد آور است . شما میتوانید از آن برای ساخت لیست کاری، ساخت یادآور، ذخیره موارد در فضای ابری، یادداشت برداری و … استفاده کنید .

مدیریت زمان با لیست کاری


امیر هستم و سه ساله با وردپرس کار میکنم، دانشجوی مهندسی نرم افزار و توسعه دهنده ی وب هستم. افتخار این رو دارم که در منطقه ی وردپرس، مطالبی رو برای کاربران معمولی و توسعه دهندگان وردپرس قرار بدم.

نمایش دیدگاه ها
در حال حاضر هیچ دیدگاهی وجود ندارد

four × = four